صفحه اول    درباره ما    تماس    پیوندها  
سه شنبه، 23 مرداد 1397 - 12:52   
  تازه ترین اخبار:  
آخرین عناوین
  هشدار به مصرف کنندگان شیر شتر
  بطحائی: استفاده و عرضه اقلام خارجی در مدارس ممنوع
  تشکیل ۸ پرونده احتکار کالا به ارزش ۳۰ میلیارد تومان در هرمزگان
  مدیرتیم‌های فوتبال ساحلی شهرداری بندرعباس منصوب شد
  همتی:حمایت از متقاضیان خرید شناورهای صیادی در آب‌های عمیق با پرداخت تسهیلات
  نوسانات ارزی خدمات شهرداری‌ها را مختل کرده/ توان شهرداری‌ها تحت‌الشعاع رشد قیمت دلار قرار گرفته است
  استعفای وزیر شیلات نروژ به دلیل سفر به ایران
  هشدار کرباسچی به نهادهای امنیتی درباره احمدی‌نژاد
  صباغی‌زاده: هرمزگان نیازمند تقویت رسانه‌های تخصصی حوزه بازرگانی و تجارت است
  انهدام خط لوله ۳۰۰ متری انتقال سوخت قاچاق در قشم
  خواسته یکی از حاضران در دیدار صبح امروز با رهبرانقلاب  
  دیدار اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب  
  جنگ نخواهد شد/ هیچ آدم عاقلی با فرمول آمریکایی مذاکره نمی کند/برخی خطوط قرمز در برجام رعایت نشد(+تصاویر)
  جزئیات دوره بدو خدمت معلمان‌مدارس‌غیردولتی
  تولید چند سواری متوقف شد
- اندازه متن: + -  کد خبر: 36763صفحه نخست » اخبار مهمچهارشنبه، 16 خرداد 1397 - 12:48
علی(ع)، مرد مدارا و مُروت در اوج اقتدار
امیرالمؤمنین ۳ جنگ را در دوران حکومتش تحمل‌کرد، درحالی که همه‌ مداراهای‌لازم انجام‌ گرفته‌ بود و حضرت در شرایطی در وضعیت جنگی قرار گرفت که چاره‌ای جز این برای حکومت اسلامی باقی نمانده بود اما با این حال حضرت در تمامی امور جامعه همواره از دریچه مروت رفتار می‌نمود.
  

به گزارش جنوب ایران، مدارا و مروت در شخصیت مولا علی (ع) جایگاه ویژه‌ای داشته است.

امام علی (ع) و زمانه‌اشامام علی (ع) و پدیده خوارج
امام علی (ع) و تشخیص مصلحت 
امام علی(ع) و عقلانیت


امام علی (ع) و مدارا و مُروت
متن کامل گزارش زیر برگزیده‌ای از مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر انقلاب است که در مناسبت‌های مختلف بیان شده و در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان منتشر شده است:

خطبه امام علی(ع) درباره دلیل مدارا کردن با دشمن
امام علی در خطبه‌ای فرمود: بخدا سوگند! هر روزى که جنگ را به تأخیر مى‌اندازم براى آن است که آرزو دارم عده‌اى از آنها به ما ملحق شده و هدایت شوند و در لابلاى تاریکى‌ها، نور ولایت را نگریسته و به سوى آن بشتابند.

در سال ۳۷ هجرى در آستانه جنگ صفین، برخى مدارا کردن امام را دیده و علت را پرسیدند در پاسخ آنان فرمود: امیرالمومنین امام علی علیه السلام: این‌که مى گویید، خویشتن‌دارى از ترس مرگ است، بخدا سوگند باکى ندارم که من به سوى مرگ روم یا مرگ به سوى من آید و اگر تصور مى کنید در جنگ با شامیان تردید دارم، بخدا سوگند! هر روزى که جنگ را به تأخیر مى‌اندازم براى آن است که آرزو دارم عده‌اى از آن‌ها به ما ملحق شوند و هدایت گردند. و در لابه‌لاى تاریکى‌ها، نور مرا نگریسته به سوى من بشتابند، که این براى من از کشتار آنان در راه گمراهى بهتر است، گر چه در این صورت نیز به جرم گناهانشان گرفتار مى‌گردند.

نمونه‌هایی از مدارا با مخالفان در سلوک سیاسی امام علی(ع)
سلوک سیاسی امیرالمؤمنین بر پایه‌‌‌‌‌ معنویت است و از سلوک معنوی او جدا نیست. رفتارهای سیاسی امیرالمؤمنین. اولًا تا حد ممکن با مخالفان خودش، حتی با دشمنان خودش مدارا کرد. این که می‌بینید امیرالمؤمنین سه جنگ را در دوران حدود پنج سالِ حکومت خود مجبور شد و تحمل کرد، بعد از این بود که همه‌ مداراهای لازم انجام گرفته بود. امیرالمؤمنین کسی نبود که بدون رعایت مداراهای لازم با مخالفان، اول دست به شمشیر ببرد. حالا چند تا از جملات امیرالمؤمنین را بشنوید: یک‌جا در اول خلافت، یک عده‌ای آمدند دور امیرالمؤمنین -اشاره می‌کردند به بعضی- آقا! تکلیف این‌ها را یکسره کن. اصرار می‌کردند. امیرالمؤمنین در جواب، این‌ها را نصیحت به صبر کرد و از جمله‌ چیزهایی که فرمود، این بود: این نظری که شما دارید، یک نظر است. «فرقة تری ما ترون»؛ یک عده همین نظر شما را قبول دارند. «و فرقة تری ما لا ترون»؛ یک عده حرفی را قبول دارند که شما معتقد به او نیستید، او را قبول ندارید. «و فرقة لا تری هذا و لا ذاک»؛ یک عده‌ای هم نه آن‌طرفی و نه آن‌طرفی، یک نظر سومی دارند. «فاصبروا»؛ صبر کنید تا امیر المؤمنین با حکمت کار خود را انجام بدهد.

«حتی ... تؤخذ الحقوق مسمحة»؛ بگذارید با سماح، با ملاطفت، با ملایمت، حق ذی‌حق را بگیریم، احقاق حق بکنیم. «و اذا لم أجد بدا فآخر الدواء الکی»؛ تا می‌توانیم با تسامح، با سماح، با خوش‌رفتاری، حق را به حق‌دار برگردانیم، احقاق حق بکنیم. اگر دیدیم چاره‌ای نماند، زیر بار حق نمی‌روند، آن وقت «آخر الدواء الکی». این یک مثل معروف عربی است؛ «آخر الدواء الکی»؛ یعنی آخرین چاره را دیگر با قاطعیت انجام می‌دهیم. تا آن‌جایی که ممکن است، با دارو و مرهم‌گذاری عمل می‌کنیم برای این‌که این زخم را علاج کنیم و شفا بدهیم؛ مرهم می‌گذاریم؛ وقتی نشد، آخر کار داغ می‌کنیم؛ چاره‌ای نیست.

در جنگ صفین قبل از آنی که جنگ شروع بشود، یک عده‌ای همین‌طور پا به زمین می‌کوبیدند که امیر المؤمنین چرا حمله نمی‌کنی؟ اصرار می‌کردند که حمله کن. امیرالمؤمنین فرمود: «فو الله ما دفعت الحرب یوما الا و انا اطمع ان تلحق بی طائفة فتهتدی بی»؛ یعنی من دنبال جنگ نیستم، دنبال هدایتم؛ یک روز هم که درگیری و برخورد را عقب می‌اندازم، برای این است که شاید یک عده‌ای دل به حقیقت بدهند، به راه صراط مستقیم بیایند. وقتی‌که مأیوس شدیم، دیدیم نه، کسی نمی‌آید، آن وقت شمشیر را می‌کشیم و جنگ را شروع می‌کنیم.

در باره‌ اهل جمل، در قضیه‌ جنگ جمل -که یکی از آزمایش‌های بسیار دشوار امیر المؤمنین بود- فرمود: «ان هؤلاء قد تمالئوا علی سخطة امارتی»؛ این‌ها جمع شدند، دست به یکی کردند برای این‌که نسبت به این حکومتی که به امیر المؤمنین رسیده است، خشم خود را آشکار کنند. «و سأصبر»؛ فرمود: من صبر خواهم کرد. اما تا کی؟ «ما لم أخف علی جماعتکم»؛ آن وقتی‌که ببینم حرکت این‌ها دارد بین شما مسلمان‌ها شکاف ایجاد می‌کند، اختلاف ایجاد می‌کند، برادران را در مقابل هم قرار می‌دهد، آن وقت وارد عمل خواهم شد و فتنه را علاج خواهم کرد؛ تا آن وقتی‌که ممکن است، صبر می‌کنم و با نصیحت رفتار می‌کنم.

مدارای امام علی (ع) با طلحه و زبیر
یکی از خصوصیات امیرالمؤمنین در ممشای سیاسی‌‌‌‌‌اش این بود که با دشمنان خود و مخالفان خود با استدلال حرف می‌زد و استدلال می‌کرد. در نامه‌‌‌‌‌هائی که حتی به معاویه نوشته است -با این‌که دشمنی بین معاویه و امیرالمؤمنین شدید بود، در عین حال او نامه می‌نوشت، اهانت می‌کرد، حرف‌های خلاف می‌گفت- استدلال می‌کرد بر اینکه روش تو غلط است. با طلحه و زبیر که آمدند با امیرالمؤمنین بیعت کردند -این‌ها به عنوانی که می‌خواهیم عمره برویم، از مدینه خارج شدند، رفتند به طرف مکه. امیرالمؤمنین مراقب بود، از اول هم گفت که این‌ها قصدشان عمره نیست. رفتند و کارهایی کردند؛ حالا تفاصیلش زیاد است- حضرت این‌جور می‌فرماید: «لقد نقمتما یسیرا و ارجأتما کثیرا»؛ شما یک چیز کوچک را وسیله و مایه‌‌‌‌‌ اختلاف قرار دادید، این همه نقاط مثبت را ندیده گرفتید؛ دم از دشمنی میزنید، دم از مخالفت می‌زنید. با این‌ها متواضعانه امیرالمؤمنین حرف می‌زند، توضیح می‌دهد؛ می‌گوید: من دنبال دشمن نمی‌گردم. این مدارا را دارد. اما آن وقتی که این مدارا اثر نکند، آن وقت جای قاطعیت علوی است؛ آن جائی است که امیرالمؤمنین نشان می‌دهد که با کسانی مثل خوارج، آن‌جور رفتار می‌کند که خودش فرمود: «انا فقأت عین الفتنة»؛ چشم فتنه را من در آوردم. و کسی دیگر غیر از علی نمی‌توانست -به گفته‌‌‌‌‌ خود آن بزرگوار در نهج‌‌‌‌‌البلاغه- این کار را بکند.

تفاوت برخورد امیرالمومنین(ع) با دشمنانش
تمام ارزش‌ها و صفاتی که انسان -چه به‌عنوان انسان مؤمن به اسلام، چه به‌عنوان انسان مؤمن به هر دینی، و چه به‌عنوان انسان بی‌اعتقاد به هر دینی؛ هرجور انسانی- به آن‌ها احترام می‌گذارد و تکریم می‌کند، در علی ابی‌طالب جمع است؛...در امیرالمؤمنین سه جور صفات هست: یکی آن صفات معنویِ الهی است که با هیچ میزانی برای ماها اصلاً قابل سنجش نیست؛ ایمان، آن ایمانِ متعالیِ عمیق؛... یک دسته دیگر، صفات برجسته‌ انسانی او است؛ ... دسته‌ سوم از خصوصیات امیرالمؤمنین، خصوصیات حکومتی است که نتیجه‌ی همان مسئله‌ امامت است؛ امامت یعنی این‌جور حکومت‌کردن.

البته شدت و ضعف دارد که آن حد اعلایش در شخصیتی مثل امیرالمؤمنین هست. خصوصیات حکومتی مثل چه؟ مثل «عدالت»، مثل «انصاف»، مثل «برابر قراردادن همه‌ آحاد مردم»...[مثل]«تدبیر»؛ برای جامعه‌ اسلامی تدبیر اندیشیدن؛ دشمن را جدا کردن، دوست را جدا کردن، دشمن را به چند طبقه تقسیم کردن. امیرالمؤمنین سه جنگ داشت؛ این سه جنگ با سه دسته دشمن بود اما با اینها مثل هم نجنگید. جنگ با معاویه و با شام یک‌جور بود، جنگ با بصره جور دیگری بود. آن‌وقتی که حضرت با طلحه و زبیر می‌جنگید، جور دیگری می‌جنگید. آنجا زبیر را می‌خواست، وسط میدان جنگ با او حرف می‌زد، نصیحت می کرد که «برادر سوابق ما یادت باشد؛ این همه ما با هم شمشیر زدیم، این همه با هم کار کردیم»؛ اثر هم کرد، البته زبیر کاری که باید می‌کرد نکرد، باید می‌پیوست به امیرالمؤمنین، این کار را نکرد اما میدان جنگ را رها کرد و رفت؛ رفتار او در جنگ با طلحه و زبیر این‌جوری است. اما رفتار او با شام این‌جوری نیست؛ به معاویه حضرت چه بگوید؟ بگوید ما و تو با همدیگر بودیم؟ کِی با هم بودند؟ در جنگ بدر مقابل هم ایستادند؛ امیرالمؤمنین جد او و دایی او و قوم و خویش و فک‌وفامیل او را از دم تیغ گذرانده؛ سابقه‌ای با هم ندارند.

او هم از همان دشمنی‌ها دارد استفاده می‌کند و با امیرالمؤمنین می‌جنگد. امیرالمؤمنین دشمن‌ها را تقسیم‌بندی می‌کرد؛ در قضیه‌ نهروان که [دشمنان] ده هزار نفر بودند، حضرت گفت از این ده هزار نفر هرکسی که بیاید این طرفِ این پرچمی که من نصب کرده‌ام، ما با او جنگ نداریم؛ آمدند، اکثر [آن‌ها] آمدند این طرف. حضرت فرمود بروید، رهایشان کردند. بله، آن‌هایی که ماندند و لجاج کردند و تعصب کردند، با آن‌ها جنگید؛ بر آن‌ها هم غلبه پیدا کرد. یعنی تدبیر در اداره‌ کشور؛ شناختن دشمن، شناختن دوست؛ همه‌ دشمنان یک‌جور نیستند؛ از بعضی‌ها صرف‌نظر کرد. بعضی‌ها با امیرالمؤمنین همان اول کار بیعت نکردند؛ مالک اشتر بالاسر حضرت ایستاده بود، شمشیر هم دستش بود، گفت یا امیرالمؤمنین! اجازه بده این آدمی که با تو بیعت نمی‌کند گردنش را بزنم؛ حضرت خندیدند، گفتند نه، این جوان هم که بود، آدم بد اخلاقی بود، آدم تندی بود؛ حالا هم پیر شده، تندتر شده، بگذار برود؛ ولش کردند و رفت. این تدبیر است؛ بالاترین تدبیر این است که یک کسی که در رأس قدرت است، بداند با چه کسی طرف است و با هر کسی چه‌جور باید رفتار بکند؛ از خصوصیات حکومتی امیرالمؤمنین یکی این بود.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پر بازدیدترین
  هرمزگان خاص‌ترین استان کشور در حوزه شیلات است/ به صادرات 150 میلیون دلاری میگو در سال رسیده‌ایم
  قیمت خودروهای داخلی در بازار  
  خواسته یکی از حاضران در دیدار صبح امروز با رهبرانقلاب  
  مهدی جهانبخش معاون شهردار بندرعباس شد  
  هرمزگانی‌ها فردا با رهبرانقلاب دیدار می‌کنند
  جنگ نخواهد شد/ هیچ آدم عاقلی با فرمول آمریکایی مذاکره نمی کند/برخی خطوط قرمز در برجام رعایت نشد(+تصاویر)
  جشن سنتی عروس و دامادهای بندری  
  دیدار اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب  
  5 نماینده هرمزگان در الپمیک و پاراالمپیک آسیایی جاکارتا اندونزی چه کسانی هستند
  افتتاح دفتر هیأت بولینگ‌وبیلیارد هرمزگان  
  تکمیل سالن ورزشی چندمنظوره باشگاه اروند سورو در بندرعباس تا دهه فجر  
  استعفای وزیر شیلات نروژ به دلیل سفر به ایران
  تولید چند سواری متوقف شد
  هشدار کرباسچی به نهادهای امنیتی درباره احمدی‌نژاد
 
پر بحث ترین ها
  ابقای شیخی بر ریاست دانشگاه هرمزگان برای 4 سال دیگر
  امروز روز خبرنگار است (لطفا ما را نقد کنید)
  ذوالقدر: اجازه نمی‌دهم برخی افراد حتی خواب نمایندگی ببینند!
  شورای نگهبان اصلاحیه قانون منع بکارگیری بازنشستگان را تایید کرد
  مرادی: قطعی‌برق در هرمزگان بی‌انصافی است
  نکبت‌زاده‌ها عامل مشکلات کشورند/ گردشگری هرمزگان هیچ زیرساختی ندارد/ خجالت می‌کشم در چشم مردم نگاه کنم
  جنجال لباس‌های وزیر ارتباطات در مراسم دلجویی از کیمیا علیزاده  
  استانداری اصفهان هواپیمایی قشم را خرید/ نمونه‌ای از کار اقتصادی کلان که باید از آن درس آموخت!
  تکمیل سالن ورزشی چندمنظوره باشگاه اروند سورو در بندرعباس تا دهه فجر  
  حجت‌الاسلام میرزایی: گرانی، سومدیریت و اشرافی‌گری 3 آفت انقلاب اسلامی است/ صداقت در تبلیغات را نباید قربانی منفعت کرد
  لاریجانی:دیگر ارز دولتی‌مسافران پرداخت‌نمی‌شود
  شستشوی شترها در آب!  
  جزئیاتی از تحریم های دوره 90 روزه آمریکا علیه ایران/ خودروسازی و فلزات گرانبها در تیررس تحریم‌ها
  از ماجرای پوپولیست خواندن مرادی تا حضور دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور شهروندی
  محسن چاووشی را شادمهر عقیلی نکنید
  افزایش ۷۰ درصدی نرخ پرواز‌های داخلی و ۱۰۰ درصدی خارجی‌ها
  آشنایی با ماهیت و اثر حقوقی قولنامه
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© جنوب ایران 1391
info@jonoubiran.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار