صفحه اول    درباره ما    تماس    پیوندها  
سه شنبه، 24 تیر 1399 - 04:41   
  تازه ترین اخبار:  
آخرین عناوین
  کرونا ننگ نیست/ نگاه‌مان را اصلاح کنیم
  نیروگاه 340 مگاواتی قشم آماده بهره‌برداری است
  یک قاضی بندرعباس قاضی برگزیده کشوری شد
  توسعه پایدار هرمزگان به تشکیلات منسجم نیاز دارد
  ارتقای 8 ایستگاه جدیدتلفن همراه درهرمزگان
  دستور وزیر کشور درباره 11 هزار کانتینر بلاتکلیف در بندر شهید رجایی
  کاهش آزمایش‌های «کرونا» در روزهای اخیر در هرمزگان/ ضرورت جدیت در تست‌گیری برای شناسایی خوشه‌ها
  انتصاب مدیر روابط عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هرمزگان
  ابتلای 118نفر از پرسنل درمانی مدیریت درمان هرمزگان به کرونا
  فوتی‌های کرونا در هرمزگان 387 نفر شد
  نامه وزیر بهداشت به رهبر انقلاب
  کار تهویه مطبوع بخش کرونا در بندرعباس به دادگستری رسید
  برد موشک بالگردهای هوانیروز در آینده به ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید
  نیویورک‌تایمز: سند توافق ایران-چین ضربه سنگینی به سیاست‌‌های ضدایرانی ترامپ است
  مجلس با اولویت‌بندی مسائل در روند حل مشکلات تأثیر محسوس بگذارد/ دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 40612صفحه نخست » تازه ترین عناوینجمعه، 1 شهریور 1398 - 11:00
نگاهی به فینال عصر جدید و پیروزی ملکه شن‌ها!
انتخاب نهایی مردم در مسابقۀ تلویزیونی استعداد یابی بانوی هنرمندی است که با شن یا روی شن نقاشی می کند: زنِ 30 سالۀ ماهشهری که ستایش همگان را برانگیخت. این اتفاق و این انتخاب را با ذکر 10 نکته مرتبط یا به بهانۀ آن، بررسیده‌ایم...
  

به گزارش جنوب ایران نیوز، انتخاب خانم «فاطمه عبادی» به عنوان قهرمان مسابقۀ استعداد‌یابیِ تلویزیونی «عصر جدید» یک رخداد بی سابقه است.

هر چند از منظر روند برنامه و با توجه به داوری های عمومی غیر منتظره نبود. چه، از همان اجرای نهایی حدس زده می شد که هنرمند 30 سالۀ ماهشهری که با «شن» یا روی شن نقاشی می‌کند و تابلوهایی زیبا می‌آفریند گوی سبقت را از 4 رقیب خود می‌رباید و این اتفاق نیز رخ داد.

تعداد آرای نهایی (‌6 میلیون و 544 هزار و 964 رأی) اما فراتر از پیش بینی‌ها بود و البته خود این مسابقه در ایران بی‌سابقه است چه رسد که استعدادهایی که کشف و معرفی شده اند و در صدر آنان هنرمند نقاش که حالا جایزۀ 500 میلیون تومانی را از آن خود ساخته است.

ملکۀ شن‌ها / 10 نکته دربارۀ قهرمان «عصر جدید» با رأی 6.5 میلیونی

مردم 5 گزینه در پیش داشتند: نخست، همین خانم جوان و هنرمند، دیگری جوان 20 سالۀ جسوری که دست به حرکات شگفت آور و خطرناک می زند و دوم شد (محمد زارع). گزینه سوم نوجوان 14 سالۀ اردبیلی که «آواز» می‌خواند و اگر در گذار از سن بلوغ حنجرۀ او تغییر نکند از امیدهای آتی موسیقی دستگاهی ایران به شمار است.

چهارمی یک شعبده باز حرفه‌ای اما در آستانه 40 سالگی نه چندان مشهور که در اجراهای اول و دوم بیشتر حیرت آفرین بود اما بعد از او خواسته شد مدام بگوید این یک بازی است تا انگ خرافه پراکنی و جادوگری بر او و «عصر جدید» ننشیند و گزینه پنجم نیز «گروه دختران نینجا» بودند که به صورت دسته جمعی حرکات ورزشی و آکروباتیک انجام می‌دهند.

با این همه فاطمه عبادی انتخاب شد و در چرایی آن می‌توان این موارد را برشمرد:

1. نقاشی، یکی از هفت هنر شناخته شده در دنیای مدرن است.از حیث رقابت در این چارچوب، تنها رقیب او پارسا خائف (موسیقی) بود اما مراد از موسیقی فراتر از آواز و مجموعه ای از هنرهای مرتبط با موسیقی است.

2. فاطمه عبادی، زن است. «عصر جدید» اما بیشتر مردانه بود تا زنانه و این که دختران نینجا و خانم عبادی به این مرحله راه یافتند از تلاش فراوان آنان خبر می داد. از این رو می توان گفت اگر فاطمه عبادی نبود چه بسا گروه دختران نینجا به جای ردیف پایانی به قهرمانی می رسید. اما چون یک زن دیگر حاضر بود او ترجیح داده شد.

3. زبان هیچ یک به اندازه هنر این زن، بین المللی نیست. اگر همین حالا فستیوالی در فرانسه یا کنیا یا کانادا برگزار شود او بیش از دیگران می تواند با حاضران و بینندگان ارتباط برقرار کند. خاصه این که برای کارهای خود سناریو تعریف می کند و قصه دارد و مردم قصه و روایت را دوست دارند.

4. هر چند دوربین ها آثار او را ضبط کرده اند و از این منظر ماندگار شده اما همین که به سرعت محو و دوباره خلق می کرد و از شکلی به شکل دیگر درمی آمدند یاد آور حقیقت زندگی و سویۀ دیگر آن مرگ هم بود.

هنر، آفرینش و بازآفرینی است و خیام می گوید:

این کوزه گر دهر چنین جام لطیف/ می سازد و باز بر زمین می زندش...

فاطمه عبادی نیز مدام می آفرید و از بین می برد و همین حس نوستالژیک یا دریغادریغِ عمیقی به مخاطب می بخشید یا دست کم برای این نویسنده چنین بود و حتی پیامی رساتر از «انهدام» که آیدین آغداشلو در غالب آثار خود به تماشا می گذارد. چرا که این زوال و انهدام را در عمل هم به نمایش می گذاشت.

5. چه در این خانم و چه در آن پسرک ماجراجو نوعی احساس استغنا و عطشِ بردن نداشتن دیده می شد و مردم شاید این ناتشنگی را دریافتند که به این دو بیشتر رأی دادند.

حال آن که پارسای نوجوان شوق فراوان نشان می داد و مرد شعبده باز می گفت شاید فرصت دیگری نداشته باشد و دختران نینجا نیز به گونه ای دیگر.

6. در هنر فاطمه عبادی نوعی مسؤولیت اجتماعی و نه تبلیغ ایدیولوژیک مستتر بود و همین کار او را متمایز می‌ساخت.

7. هر چند آرای نهایی به مردم سپرده شده بود اما داوران در تعیین ترکیب نهایی نقش داشتند و گرایش آنان تقریبا مشخص بود. از مجموع 4 داور 2 نفر ( آریا عظیمی نژاد و رؤیا نونهالی) محبوب ترند و از نوع مواجهه های قبلی آنان می شد حدس زد کدام را ترجیح می‌دهند و ترتیب برندگان نهایی را می‌توان بر پایۀ علاقه یا سلیقۀ آنان نیز دانست بی آن که دخالت مستقیم داشته باشند.

8. هر چند مقایسۀ یک مسابقۀ استعداد‌یابیِ تلویزیونی با انتخابات جدی چه ریاست جمهوری و چه مجلس شورای اسلامی پایۀ علمی ندارد و دو موضوع کاملا جدایند اما همین که زن سی‌ساله‌ای در پی چهار اجرای تلویزیونی بیش از 6 میلیون رأی بیاورد و چهره‌های مشهور سیاسی با آرایی بسیار کمتر در انتخابات ناکام بمانند از سوژه‌های مردم در گفت و گوها و فضای مجازی خواهد شد و گریز و گزیری هم از آن نیست.

9. میزان استقبال از این برنامه و آرایی که به 5 راه یافته اختصاص داده شد آن هم در قیاس با روی گردانی مردم از بسیاری از برنامه های کسالت بار صدا و سیما نشان می‌دهد چقدر هنر و سرگرمی در دنیای امروز اهمیت دارد.

جالب این که هیچ یک از این استعدادها هم محصول نظام استعدادکُش آموزش و پرورش نیستند که پس از 6 سال مفید و به درد بخور اول در 6 سال دوم بچه ها را خسته و فرسوده می‌کند و بهترین سال های نوجوانی‌شان را زیر کابوس کنکور دانشگاه ها و رقابت از طراوت می‌اندازد و جز برای آنان که رشته‌های خاص دانشگاهی را هدف قرار داده اند فایده ای ندارد.

فاطمه عبادی استعداد خود را نه از مدرسه و از زبان معلم یا ناظم که از ریختن نمک به روی میز و بازی با آن و نقاشی با نمک کشف می‌کند. پسرک هم که معلوم است نسبتی با درس و مدرسه ندارد و پارسا هم آواز را بیرون این ساختار دنبال کرده و داستان شعبده و ورزش زنان هم که نیاز به توضیح ندارد.

ساختار سیاسی و صدا و سیما چاره ای ندارند جز این که سلیقه غالب مردم را درک کنند و اگر این برنامه به معنی درک آن است جای خوش‌حالی دارد.

انتخاب یک زن هنرمند حاوی این پیام روشن است که بگذارید زنان شکوفا شوند و بگذارید خودشان و خانواده‌شان نگران خودشان باشند نه آن که از تریبون‌ها مدام ابراز نگرانی شود. می‌توان در عین حال، به مدعیان یک کاسه شن داد و گفت: اگر تواناترید شما یکی از همین تابلوهای شنی را خلق کنید!

10. دست آخر این که هر چند این برنامه کپی یک مسابقه مشهور استعداد‌یابی و در ظاهر و حتی چینش داوران از حیث جنسیت هم طابق‌النعل‌بالنعل است اما بومی‌سازی و ایرانیزه شد و از این نظر باید به احسان علیخانی دست مریزاد گفت.

منتها باید مراقب خودش باشد. چون این برنامه از شبکۀ سه پخش می شود. همان شبکه که از هنرهای مدیر جوان آن حذف عادل فردوسی‌پور و نود است و انگار در این ساختار محبوبیت خود یک عنصر تهدید کننده است!

کار دشوار احسان علیخانی این است که اگر کرنش نکند و به برخی تحمیل‌ها تن ندهد برنامه را از دست می‌دهد و احتمالا از او می گیرند و به دستیار پشت صحنه می سپارند و اگر تن بدهد محبوبیت خود را از کف می دهد!

 

منبع: مهرداد خدیر - عصر ایران

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
پر بازدیدترین
  فوتی‌های کرونا در هرمزگان 387 نفر شد
  گشایش نمایشگاه عفاف و حجاب در بندرعباس  
  یک قاضی بندرعباس قاضی برگزیده کشوری شد
  باوقار رئیس هیأت تیراندازی با کمان هرمزگان باقی ماند
  کار تهویه مطبوع بخش کرونا در بندرعباس به دادگستری رسید
  هرمزگان رتبه سوم جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور
  برد موشک بالگردهای هوانیروز در آینده به ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید
  نیویورک‌تایمز: سند توافق ایران-چین ضربه سنگینی به سیاست‌‌های ضدایرانی ترامپ است
  انتصاب مدیر روابط عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هرمزگان
  نامه وزیر بهداشت به رهبر انقلاب
  ارتقای 8 ایستگاه جدیدتلفن همراه درهرمزگان
  دستور وزیر کشور درباره 11 هزار کانتینر بلاتکلیف در بندر شهید رجایی
  کرونا ننگ نیست/ نگاه‌مان را اصلاح کنیم
  ابتلای 118نفر از پرسنل درمانی مدیریت درمان هرمزگان به کرونا
 
پر بحث ترین ها
  فوتی‌های کرونا در هرمزگان 387 نفر شد
  ابتلای ۱۱۹۲ قشموند به کرونا
  رشد ۱۷۴درصدی صادرات کالای نفتی از بندر باهنر
  3 فوتی در تصادف شب گذشته در جاده فین
  کشف بیش از یک تن مواد مخدر در هرمزگان
  کمدی –تراژدی در سه پرده:"لبه پرتگاه؛ فرصت اندک؛ اوضاع غیرقابل‌دوام‌"
  سالاری: امثال خویینی‌ها دلداده غرب هستند
  استقبال از نفتکش ایرانی اعزامی به ونزوئلا/ اهتزاز پرچم مقدس رضوی بر فراز نفتکش خط‌شکن ایرانی
  شیخ میرزایی: نامه خویینی‌ها انتقام از انقلاب است
  رفع فوری اختلال در فعالیت بندر شهید رجایی بر اثر نفوذ سایبری
  راه‌اندازی آمبولانس دریایی هرمز  
  علت حادثه بامداد پنج‌شنبه در مجتمع غنی‌سازی نطنز مشخص شد
  پلنگ 5 دام مردم علی‌آباد هرمزگان را درید
  سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس راه‌اندازی شد
  کارمندان بدون ماسک غیبت بخورند/ خدمات مترو و اتوبوس منوط به ماسک زدن باشد
  سهام‌داران عدالت در روش مستقیم می‌توانند از امروز سهام خود را معامله کنند
  کرونا ننگ نیست/ نگاه‌مان را اصلاح کنیم
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© جنوب ایران 1391
info@jonoubiran.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار